Zydel proj. Franciszek Aplewicz
ŁAD i meble „wiejskie”
Stolarskie krzesło zaprojektowane dla Spółdzielni Pracy Architektury Wnętrz ŁAD (wcześniej Spółdzielnia Artystów Plastyków ŁAD) przez Franciszka Aplewicza.
Realizacja powyższego modelu, jak i wszystkich innych prac „ładowców” wynikała z założeń działalności Spółdzielni, a nawet jej nazwy zaproponowanej przez profesora Karola Tichy ze Szkoły Sztuk Pięknych, jednego z założycieli organizacji*. „ŁAD” miał oznaczać uporządkowanie stylistyki narodowej, stworzenie novum, które jednak dumnie inspirowane będzie dokonaniami polskich rzemieślników. Poprzez wykorzystanie tradycyjnych technik, lokalnych tworzyw i stopniowo rozwijanych form liczono na naturalny rozwój i wzbogacenie polskiego wzornictwa meblowego. Stąd oczywiste i zamierzone podobieństwo wyrobów „ładowców” do tradycyjnych konstrukcji wiejskich.
Budowa modelu
Zydel Aplewicza wykonany został z chętnie wybieranego przez artystów Spółdzielni jesionu [proszę zwrócić uwagę na różnorodność usłojenia]. Krzesło montowano z czerech fazowanych desek siedziska i trzech oparcia. Nogi łączono z konstrukcją czopowo, nieprzelotowo. Wpuszczana w dolnej części środkowa deska oparcia była zabezpieczana poprzez wbicie poprzeczki / klina w otwór. Taka technika mocowań drewnianych jest charakterystyczna dla wiejskich mebli siedziskowych (stosowana w stolarstwie wielu , również odległych, kultur, np. w tradycyjnym rzemiośle japońskim).
Pozyskane etykiety wskazują na produkcję w roku 1976 roku.
*40 lat Ładu, Ksawery Piwocki, Związek Polskich Artystów Plastyków Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, 1967
Kategoria: krzesła
Styl: regionalny
Rok produkcji: 1976
Data projektu: szacowana – 1976
Materiały: drewno jesionowe
Kraj: Polska (PRL)
Projektant: Franciszek Aplewicz
Producent: Spółdzielnia Pracy Architektury Wnętrz ŁAD
Wykończenie:
Połączenia: czopowe
Wymiary [cm]: 83 (wysokość), 44 (wysokość siedziska), 37(szerokość), 37(głębokość)
Zdjęcia: Pracownia Meblowa