Krzesło stolarskie Sig 1A 587

09 sierpnia 2019

Domyślna treść artykułu.


W każdym nowo utworzonym artykule pokaże się wpisany tutaj tekst. Wpisz więc tutaj domyślną treść nowego artykułu lub instrukcję dodawania nowego artykułu dla swojego klienta.

Krzesło stolarskie Sig 1A 587

Marian Sigmund

 

Krzesła i fotele Sig stanowiły polski towar eksportowy końca lat ’50 ubiegłego wieku. Zawdzięczają swoją nazwę, ale przede wszystkim niezwykle przejrzysty i ponadczasowy design projektantowi Marianowi Sigmundowi.

 

W 1958 roku, gdy krzesło 1A 587 (skrót "Sig" pochodzi oczywiście od nazwiska autora i jest miłym ukłonem obecnego producenta wobec niego) weszło do produkcji, Marian Sigmund był już doskonale znanym w środowisku projektantem. Od przeszło 30 lat związany był ze Spółdzielnią Artystów ŁAD, w której w latach 1933-1937 sprawował funkcję prezesa. Po wojnie, od 1947 roku, współpracował z Biurem Nadzoru Estetyki Produkcyjnej (BNEP, w późniejszym czasie przekształconym w Instytut Wzornictwa Przemysłowego). Był również profesorem uczącym na krakowskiej Akademii Sztuk Plastycznych w Krakowie. Współpraca z Fabrykami Mebli Giętych w Jasienicy należącymi do Bielskich Zakładów Przemysłu Drzewnego rozpoczęła się w roku 1957. Zarządzające sektorem Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego skierowało projektanta do jasienickiego zakładu, gdzie był autorem kilkudziesięciu projektów.1 Ich charakter był wypadkową doświadczeń zapoczątkowanych przez działalność ŁADową, a kontynuowaną w Pracowni Architektury Wnętrz prowadzoną przez plastyka do 1956 roku. Wartość przemysłową wykazało 40 wzorów Sigmunda, które powstały dla zakładu. Przypuszczalnie znaczna część z nich doczekała się wdrożenia.1a

 

 

Kiedy, jak i gdzie?

 

Reklama Zakładów w czerwcowym numerze Przemysłu Drzewnego z 1958 roku przedstawiająca sylwetki kilku wzorów produkowanych w Fabryce oraz eksportowanych „do krajów zamorskich” przedstawia też model 1A 587.2

 

Krzesło zostało wykonane z masywu bukowego oraz sklejki. Elementem charakterystycznym jest wąski, łukowato wygięty zaplecek ukształtowany z litego drewna oraz dwie delikatnie rozchylone i łączące go z siedziskiem listwy oparcia.

 

Model, podobnie jak kilka innych klasycznych polskich wzorów lat ’50 oraz ’60 doczekał się reedycji w postaci krótkiej serii od Paged S.A.. Firma przejęła zakład w Jasienicy w trakcie transformacji ustrojowej z końcem lat ’80.3 Odświeżona bryła zyskała większej przejrzystości dzięki usunięciu wzdłużnej łączyny pod siedziskiem i równoległy układ podwójnego zespołu oparcia.

 

 

1 Słownik Projektantów Polskich IWP – dostęp do strony

1a Polski design, Irma Kozina, Wydawnictwo SBM, 2015

2 Przemysł Drzewny 6/1958, Czasopismo Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa, Wydawnictwa Czasopism Technicznych NOT

3 Paged S.A. – dostęp do strony

 


 

Kategoria: krzesła

Styl: modernizm

Rok produkcji:: 1958

Data projektu: 1957

Materiały: sklejka, drewno bukowe

Kraj: Polska (PRL)

Projektant: Marian Sigmund

Producent: Fabryki Mebli Giętych w Jasienicy

Wykończenie: lakier

Połączenia: wpustowe

Wymiary [cm]:

Zdjęcia: dzięki uprzejmości firmy Paged