Domyślna treść artykułu.
W każdym nowo utworzonym artykule pokaże się wpisany tutaj tekst. Wpisz więc tutaj domyślną treść nowego artykułu lub instrukcję dodawania nowego artykułu dla swojego klienta.
Krzesła i fotele Sig stanowiły polski towar eksportowy końca lat ’50 ubiegłego wieku. Zawdzięczają swoją nazwę, ale przede wszystkim niezwykle przejrzysty i ponadczasowy design projektantowi Marianowi Sigmundowi.
W 1958 roku, gdy krzesło 1A 587 (skrót "Sig" pochodzi oczywiście od nazwiska autora i jest miłym ukłonem obecnego producenta wobec niego) weszło do produkcji, Marian Sigmund był już doskonale znanym w środowisku projektantem. Od przeszło 30 lat związany był ze Spółdzielnią Artystów ŁAD, w której w latach 1933-1937 sprawował funkcję prezesa. Po wojnie, od 1947 roku, współpracował z Biurem Nadzoru Estetyki Produkcyjnej (BNEP, w późniejszym czasie przekształconym w Instytut Wzornictwa Przemysłowego). Był również profesorem uczącym na krakowskiej Akademii Sztuk Plastycznych w Krakowie. Współpraca z Fabrykami Mebli Giętych w Jasienicy należącymi do Bielskich Zakładów Przemysłu Drzewnego rozpoczęła się w roku 1957. Zarządzające sektorem Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego skierowało projektanta do jasienickiego zakładu, gdzie był autorem kilkudziesięciu projektów.1 Ich charakter był wypadkową doświadczeń zapoczątkowanych przez działalność ŁADową, a kontynuowaną w Pracowni Architektury Wnętrz prowadzoną przez plastyka do 1956 roku. Wartość przemysłową wykazało 40 wzorów Sigmunda, które powstały dla zakładu. Przypuszczalnie znaczna część z nich doczekała się wdrożenia.1a
Reklama Zakładów w czerwcowym numerze Przemysłu Drzewnego z 1958 roku przedstawiająca sylwetki kilku wzorów produkowanych w Fabryce oraz eksportowanych „do krajów zamorskich” przedstawia też model 1A 587.2
Krzesło zostało wykonane z masywu bukowego oraz sklejki. Elementem charakterystycznym jest wąski, łukowato wygięty zaplecek ukształtowany z litego drewna oraz dwie delikatnie rozchylone i łączące go z siedziskiem listwy oparcia.
Model, podobnie jak kilka innych klasycznych polskich wzorów lat ’50 oraz ’60 doczekał się reedycji w postaci krótkiej serii od Paged S.A.. Firma przejęła zakład w Jasienicy w trakcie transformacji ustrojowej z końcem lat ’80.3 Odświeżona bryła zyskała większej przejrzystości dzięki usunięciu wzdłużnej łączyny pod siedziskiem i równoległy układ podwójnego zespołu oparcia.
1 Słownik Projektantów Polskich IWP – dostęp do strony
1a Polski design, Irma Kozina, Wydawnictwo SBM, 2015
2 Przemysł Drzewny 6/1958, Czasopismo Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa, Wydawnictwa Czasopism Technicznych NOT
3 Paged S.A. – dostęp do strony
Kategoria: krzesła
Styl: modernizm
Rok produkcji:: 1958
Data projektu: 1957
Materiały: sklejka, drewno bukowe
Kraj: Polska (PRL)
Projektant: Marian Sigmund
Producent: Fabryki Mebli Giętych w Jasienicy
Wykończenie: lakier
Połączenia: wpustowe
Wymiary [cm]:
Zdjęcia: dzięki uprzejmości firmy Paged