Krzesło stolarskie proj. Wanda Genga

Wystawa krakowska 1958

Historia stolarskiego krzesła projektu Wandy Gengi rozpoczyna się w czerwcu 1958 roku podczas krakowskiej wystawy wnętrz zorganizowanej przez Związek Polskich Artystów Plastyków. Celem ekspozycji była prezentacja prac wdrażanych później do produkcji finansowanej przez Centralę Przemysłu Ludowego i Artystycznego. Z perspektywy czasu wydarzenie zostało przyćmione inną, 'większą’, 'odwilżową’ imprezą, z którą komentatorzy często Wystawę porównywali. We Wnętrze Projekty Mebli 1959* Czesław Knothe pisał:

„W czerwcu ub. r. otwarta została w Krakowie wystawa wnętrz […]. Była to następna tego rodzaju impreza po wystawie w 1956 r. w salach Zachęty w Warszawie [wystawa w Zachęcie, o której pisał Knothe w rzeczywistości odbyła się w 1957 roku – przyp. cotozafotel.pl]. Pokaz krakowski okazał się bardziej rzeczowy. Nie było tam kosztownej, dętej i źle zrozumiałej propagandowości, która miała miejsce w Warszawie (koszt wystawy krakowskiej jest czterokrotnie niższy niż warszawskiej).

Oglądaliśmy w Krakowie pięć kompletnych wnętrz, opartych na rzutach nowo powstających budynków mieszkalnych. Pokaz ograniczył się do zasugerowania wnętrz przez częściowe odgrodzenie ściankami, a sufity były markowane merlą lub paskami. Ten z góry arealistyczny sposób pokazu wyszedł wystawie na dobre. Natomiast w Warszawie mieliśmy kompletne wnętrza małych mieszkań z nie przeświecającym sufitem, wstawione do dużych sal Zachęty. Robiło to wrażenie monstrualnych budek z wodą sodową, a konieczność zaglądania do nich (innego sposobu obejrzenia nie było) przez okna i drzwi stwarzała warunki, w jakich właśnie nigdy nie ogląda się wnętrza. Oświetlenie tych wnętrz odbite od ścian Zachęty (która ma górne światło) było niewystarczające i fałszywe. Tak więc silenie się na stworzenie warunków realnych zawiodło i pokaz w Warszawie pod tym względem był nieudany.

Sposób pokazania wnętrz na wystawie krakowskiej był rozwinięciem ekspozycji użytej przy wystawie XXX-lecia ŁADu, gdzie wnętrza były bardziej otwarte, jeszcze luźniej sugerowane i nie oparte o rzuty realne. Wnętrza i meble wystawy krakowskiej charakteryzowała świeżość i pomysłowość, dobra skala sprzętów przystosowanych do małych mieszkań. Tendencja do nowoczesności czasem nie dość głęboko rozumiana prowadziła niekiedy na granice plagiatu zagranicznych mebli. Lepsze były na ogół sprzęty drewniane. Zaś metalowe meble, efektowne w kolorze i formie, w konstrukcji wydawały się czasem wątpliwe. Zemścił się tu zapewne pośpiech przy ich wykonaniu, niestety towarzyszący u nas imprezom wystawowym.

Pokazane wzory mebli mają iść do produkcji. Należałoby bezwzględnie przedtem przeprowadzić gruntowną korektę niektórych z nich, z spełnią wtedy z powodzeniem swoje zadanie.”

Wystawiany tam model stolarskiego krzesła Gengi wyróżniał się lekkością, ażurową formą i prostotą wykonania. Produkowany był w stosunkowo niedużych ilościach w zakładach spółdzielczych: Przedsiębiorstwie Obróbki Drzewa w Barczewie i Spółdzielni Przemysłu Ludowego i Artystycznego Trojnik w Wojniczu [gdzie produkcja odbywała się przynajmniej do września 1961 roku]**.

 

*Wnętrze Projekty Mebli 1959, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa, Wydawnictwo Czasopism Technicznych NOT, 1959

**Aukcja domu aukcyjnego Rempex


Kategoria: krzesła

Styl: modernizm

Rok produkcji: szacowany – 1959

Data projektu: szacowana – 1959

Materiały: sklejka liściasta, drewno bukowe

Kraj: Polska (PRL)

Projektant: Wanda Genga

Producent: Przedsiębiorstwo Obróbki Drzewa w Barczewie, Spółdzielnia Przemysłu Ludowego i Artystycznego Trojnik w Wojniczu

Wykończenie:

Połączenia: wpustowe

Wymiary [cm]: 83 (wysokość), 38,5 (szerokość), 38,5 (głębokość)

Zdjęcia: Pani Zofia

Oceń proszę ten wpis. Dzięki Tobie będę wiedział, jak pisać jeszcze wartościowsze teksty!

Dziękuję!

[ratings]

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments