Krzesło proj. Zofii i Oskara Hansenów

Ogólnopolska Wystawa Architektury Wnętrz 1957

Ogólnopolska Wystawa Architektury Wnętrz z 1957 roku często wspominana jest przez artystów, projektantów i znawców wzornictwa za przełomową. Na fali „odwilży” polskie środowisko plastyczne chętniej i bardziej otwarcie przedstawiało swoje śmiałe projekty, a szczególni szczęśliwcy mogli liczyć na akceptację centralnie sterowanego przemysłu i produkcję seryjną. Wystawa w Zachęcie i Salach Redutowych zainicjowana przez Związek Polskich Artystów Plastyków przy wsparciu (!) Ministerstwa Kultury i Sztuki budziła skrajne emocje i z pewnością była jednym z ważniejszych dla polskiego wzornictwa wydarzeń powojennych. W sześciennych instalacjach sali „Syntezy” zaprojektowanych przez Zofię i Oskara Hansenów prezentowano powstałe specjalnie na to wydarzenie wyposażenia drobnych mieszkań, standardowych dla ówczesnego budownictwa. Wystawiane tam aranżacje wystroju wnętrza robotniczego prezentowali: Jan Kurzątkowski, Czesław Łączka, Władysław Wincze, Olgierd Szlekys oraz wspomniane małżeństwo Hansenów.1

Wystrój według Hansenów

Hansenowie podczas przygotowywanego przez około dwa lata (!) wydarzenia pełnili podwójną rolę kuratorów oraz wystawców. Wnętrze zaprojektowane przez małżeństwo według krytyków odznaczało się dużą oryginalnością, odejściem od tradycji polskiego mieszkania. Wrażenie dużej przestrzeni osiągnięto przesuwając większość sprzętów pod ściany, stosując kotarę dzielącą salon oraz kuchnię i wykorzystując proste w formie oświetlenie. Na szczególną uwagę zasługuje zestaw stołowy. Geometryczne, surowe rozwiązania i ażurowość krzeseł przykuwają uwagę, jako najbardziej charakterystycznego punktu wystroju. Wspomniane krzesła zostały potraktowane bardzo konstrukcyjnie. Składały się z multiplikujących się elementów łączonych prawdopodobnie na śruby. Między bokami znajdowały się 3 poprzeczne łączniki. Pod łukowato wygiętą poduszką spoczywało podparcie ze skóry lub formatka giętej sklejki. Poduchę przywiązywano z użyciem sznurka ułatwiając dbanie o jej czystość.

Produkcja masowa 404

Pomimo, że spekulowało się, że wystawiane w Zachęcie meble mogą trafić do seryjnej produkcji rzeczywistość okazała się inna. Wystawa 1957 roku była mało atrakcyjna dla Przemysłu Meblarskiego. W prasie z tego okresu pojawiają się wzmianki o kwalifikacji części projektów do produkcji2, co jest jednak trudne do weryfikacji. Z pewnością niektóre z mebli powstawały później w pracowniach IWP oraz Spółdzielni ŁAD. Krzesła małżeństwa Hansenów jednak prawdopodobnie nigdy nie doczekały się reedycji być może trafiając do domu któregoś z artystów współtworzących wydarzenie.4

1Użytkowa fantastyka lat pięćdziesiątych Katalog wystawy, Muzeum Rzemiosł Artystycznych Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu (wrzesień-październik 1991)

2Czasopismo Stolica, nr 487, 1957

3Fotografie pochodzą z czasopisma Architektura, Organ Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Zakłady Graficzne „Dom Słowa Polskiego”, 1958 (4/126, kwiecień)

4W wywiadzie z Oskarem Hansenem zamieszczonym w katalogu Użytkowa fantastyka lat piećdziesiątych pojawia się informacja o dalszych losach „fotelików” projektu małżeństwa. Meble, prawdopodobnie wystawiane w sali „Analizy”, trafiły do domu Jolanty Owidzkiej współodpowiedzialnej za tkaninę we wnętrzach Hansenów. Być może jednak projektant mianem „fotelików” określał krzesła widoczne powyżej.


Kategoria: krzesła

Styl: modernizm

Rok produkcji: prototypy zaprezentowano w 1957 roku

Data projektu: szacowana – 1957

Materiały: masyw drewniany, skóra lub formatka sklejki, poduszka z nieznanym wypełnieniem

Kraj: Polska [PRL]

Projektant: Zofia i Oskar Hansenowie

Producent: prawdopodobnie nie było produkowane seryjnie

Wykończenie:

Połączenia: złącze metalowe, prawdopodobnie z wykorzystaniem śrub, połączenia czopowe

Wymiary [cm]:

Zdjęcia: źródło 3

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments