Krzesło proj. Zofii i Oskara Hansenów
Ogólnopolska Wystawa Architektury Wnętrz 1957
Ogólnopolska Wystawa Architektury Wnętrz z 1957 roku często wspominana jest przez artystów, projektantów i znawców wzornictwa za przełomową. Na fali „odwilży” polskie środowisko plastyczne chętniej i bardziej otwarcie przedstawiało swoje śmiałe projekty, a szczególni szczęśliwcy mogli liczyć na akceptację centralnie sterowanego przemysłu i produkcję seryjną. Wystawa w Zachęcie i Salach Redutowych zainicjowana przez Związek Polskich Artystów Plastyków przy wsparciu (!) Ministerstwa Kultury i Sztuki budziła skrajne emocje i z pewnością była jednym z ważniejszych dla polskiego wzornictwa wydarzeń powojennych. W sześciennych instalacjach sali „Syntezy” zaprojektowanych przez Zofię i Oskara Hansenów prezentowano powstałe specjalnie na to wydarzenie wyposażenia drobnych mieszkań, standardowych dla ówczesnego budownictwa. Wystawiane tam aranżacje wystroju wnętrza robotniczego prezentowali: Jan Kurzątkowski, Czesław Łączka, Władysław Wincze, Olgierd Szlekys oraz wspomniane małżeństwo Hansenów.1
Wystrój według Hansenów
Hansenowie podczas przygotowywanego przez około dwa lata (!) wydarzenia pełnili podwójną rolę kuratorów oraz wystawców. Wnętrze zaprojektowane przez małżeństwo według krytyków odznaczało się dużą oryginalnością, odejściem od tradycji polskiego mieszkania. Wrażenie dużej przestrzeni osiągnięto przesuwając większość sprzętów pod ściany, stosując kotarę dzielącą salon oraz kuchnię i wykorzystując proste w formie oświetlenie. Na szczególną uwagę zasługuje zestaw stołowy. Geometryczne, surowe rozwiązania i ażurowość krzeseł przykuwają uwagę, jako najbardziej charakterystycznego punktu wystroju. Wspomniane krzesła zostały potraktowane bardzo konstrukcyjnie. Składały się z multiplikujących się elementów łączonych prawdopodobnie na śruby. Między bokami znajdowały się 3 poprzeczne łączniki. Pod łukowato wygiętą poduszką spoczywało podparcie ze skóry lub formatka giętej sklejki. Poduchę przywiązywano z użyciem sznurka ułatwiając dbanie o jej czystość.
Produkcja masowa 404
Pomimo, że spekulowało się, że wystawiane w Zachęcie meble mogą trafić do seryjnej produkcji rzeczywistość okazała się inna. Wystawa 1957 roku była mało atrakcyjna dla Przemysłu Meblarskiego. W prasie z tego okresu pojawiają się wzmianki o kwalifikacji części projektów do produkcji2, co jest jednak trudne do weryfikacji. Z pewnością niektóre z mebli powstawały później w pracowniach IWP oraz Spółdzielni ŁAD. Krzesła małżeństwa Hansenów jednak prawdopodobnie nigdy nie doczekały się reedycji być może trafiając do domu któregoś z artystów współtworzących wydarzenie.4
1Użytkowa fantastyka lat pięćdziesiątych Katalog wystawy, Muzeum Rzemiosł Artystycznych Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu (wrzesień-październik 1991)
2Czasopismo Stolica, nr 487, 1957
3Fotografie pochodzą z czasopisma Architektura, Organ Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Zakłady Graficzne „Dom Słowa Polskiego”, 1958 (4/126, kwiecień)
4W wywiadzie z Oskarem Hansenem zamieszczonym w katalogu Użytkowa fantastyka lat piećdziesiątych pojawia się informacja o dalszych losach „fotelików” projektu małżeństwa. Meble, prawdopodobnie wystawiane w sali „Analizy”, trafiły do domu Jolanty Owidzkiej współodpowiedzialnej za tkaninę we wnętrzach Hansenów. Być może jednak projektant mianem „fotelików” określał krzesła widoczne powyżej.
Kategoria: krzesła
Styl: modernizm
Rok produkcji: prototypy zaprezentowano w 1957 roku
Data projektu: szacowana – 1957
Materiały: masyw drewniany, skóra lub formatka sklejki, poduszka z nieznanym wypełnieniem
Kraj: Polska [PRL]
Projektant: Zofia i Oskar Hansenowie
Producent: prawdopodobnie nie było produkowane seryjnie
Wykończenie:
Połączenia: złącze metalowe, prawdopodobnie z wykorzystaniem śrub, połączenia czopowe
Wymiary [cm]:
Zdjęcia: źródło 3