Domyślna treść artykułu.
W każdym nowo utworzonym artykule pokaże się wpisany tutaj tekst. Wpisz więc tutaj domyślną treść nowego artykułu lub instrukcję dodawania nowego artykułu dla swojego klienta.
Krzesło „Płucka” (nazywane też w czasopismach branżowych „Płuca”) to jeden z najbardziej znanych na rynku kolekcjonerskim projektów Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Jest to oczywiście też jeden z najpopularniejszych wzorów spod ołówka Marii Chomentowskiej – autorki licznych wzorów dla przemysłu meblarskiego.
Lata 50 były okresem szybkich i niezwykle gwałtownych przemian gospodarczych i społecznych zarówno w Polsce, jak i na świecie. Wiele państw wciąż odkopywało się z gruzów wojny. Świat zachodni zauważał pierwsze oznaki powrotu do normalności. Poprawiające się nastroje społeczne, zasobniejsze portfele i narastający baby boom napędzał koniunktury. Przemysł nastawiony jeszcze w latach '40 na maksymalizację i ekonomikę produkcji wrzucił na przełomie dekady drugi bieg. Korzystając z osiągnięć techniki (rozpędzonej w tamtym okresie przez dokonania wojskowe) zaczął wytwarzać drożej i ładniej. Powojenna nowoczesność zakochała się w tworzywach sztucznych, giętej sklejce i organicznych formach wypierając w znormalizowane, zoptymalizowane i nudne bryły, które do niedawna stanowiły jedyną opcję. To z tego okresu pochodzi JH-501 Chair Hansa Wegnera, formowane krzesła Ray i Charlesa Eames czy krzesło Raya Komai dla J.G. Furniture Co. (które wyglądem przypomina „Płucka”). Design organiczny czy też soft modernism miał okazję najwcześniej rozwinąć się w Stanach Zjednoczonych, gdzie był już dobrze wykształcony w latach 40. Fotel Charlesa Eamesa i Eeero Saarinena dla Haskelite Corp. z 1941 roku wyprzedzał światowe trendy o dekady. W Polsce rozwój sztuk użytkowych odbywał się w szczególnie trudnych warunkach komunistycznej radzieckiej opresji, wpływającej na każdy aspekt życia, wliczając w to zarówno przemysł jak i kulturę. Połowa lat 50 to w kraju czas liberalizacji polityki partii, co miało swój wpływ na odwilż w sztuce i wzornictwie. Widoczne jest to na przykładzie modeli krzeseł prezentowanych przez Chomentowską między innymi na dwóch kolejnych Ogólnopolskich Wystawach Architektury Wnętrz z 1952 i 1957 roku. Pierwotnie były to wzory stawiające na znane, tradycyjne konstrukcje. W przypadku krzeseł oznaczało to budowę oskrzyniową, unikającą dominujących krzywizn, z elementami o przekrojach graniastych.1 W drugiej połowie lat 50 artystka śmielej operowała formą, często korzystając z giętej sklejki. Być może ujawniało się w ten sposób kształcenie pod okiem profesora Jana Kurzątkowskiego. Nowoczesność konstrukcji pozwalała użytkownikowi na zajęcie bardziej odprężonej pozycji. Stanowiło to pewien znak pokolenia buntującego się opresyjnej władzy i krępowaniu wolności w życiu i tworzeniu.
Praca Chomentowskiej, obok szeregu innych, należała do projektu Studium Urządzenia Wnętrz Mieszkań Typowych zapoczątkowanego w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego na zlecenie Zakładów Osiedli Robotniczych (skrótowiec ZOR rozszyfrowany dzięki Jędrzejowi Zakrzewskiemu, dziękuję) w 1954 roku. 2 Projekty miały obejmować meble pojedyncze umożliwiające komponowanie wielu układów. Wzięto pod uwagę imponującą, jak na tamten czas, ilość danych, przeprowadzono badania terenowe, zaplanowano tworzenie makiet, modeli, a wreszcie prototypów. Ograniczenia wytwórcze samego Instytutu wyeliminowały z projektowanych konstrukcji szkielety spawane, blachę i odlewy z tworzyw sztucznych. Rolę tych ostatnich w dużej mierze przejęła chętnie wykorzystywana w zakładzie sklejka. Preferowano drewno o niewyrazistym rysunku jak brzoza czy buczyna. Dużą trudność sprawiała mała dostępność okuć, co widoczne jest i w Płuckach. Najbardziej obciążony łącznik był jednocześnie najmniej oczywistym. Mowa o skórzanym rzemieniu łączącym formatki sklejki (w prasie z epoki opisywany też, jako „pasek z plastyku” – nie mam więc pewności jaki materiał pierwotnie zastosowano). Trudno przeoczyć również śruby grzybkowe, te same, które w zbliżonym okresie wykorzystywano do montażu muszli klozetowych, a które eksponował na przykład niezwykle udany „komercyjnie” model 366 Józefa Chierowskiego.
Ważniejsze założenia nakładane na meble ze Studium obejmowały:
- minimalizację powierzchni meblowej w odniesieniu do przestrzeni mieszkalnej,
-dopasowanie antropometryczne (dopasowanie wymiarów funkcjonalnych mebli do kształtów i wymiarów ciał użytkowników),
- zmienna geometria mebli (podobnie projektowano w tym okresie w całym kraju, za przykład całego kompletu, wręcz systemu mebli, można tu przytoczyć obecne w Encyklopedii meble dwuplanowe Mieczysława Puchały),
- oszczędność materiału,
- zgodność z dostępnymi możliwościami przemysłu,
- projektowanie form lekkich, najlepiej ażurowych, odsłaniających podłogi i ściany,
- unikanie form agresywnych, trudnych do zestawienia z innymi meblami „pojedynczymi”.
Jak Płucka wpisywały się w fundamentalne założenia projektu? Niestety, połowicznie. Powodów porażki wzoru w dotarciu do produkcji masowej należy doszukiwać się w dużym skomplikowaniu konstrukcji, wykorzystanych technik (mamy tu gięcie sklejki, elementy toczone, kilka rodzajów połączeń) i wymaganych technologii. To wszystko wpływało na cenę produkcji. Należy też przyznać, że krzesełko, wbrew późniejszym przekonaniom projektantki, był meblowym „show stealerem”, modelem skupiającym uwagę, o formie wręcz rzeźbiarskiej. Przez to wymagającym w zestawianiu z innymi sprzętami. Krzesło nie trafiło do produkcji masowej, natomiast do końca lat 50 w stolarni Instytutu skopiowano wzór w kilkudziesięciu egzemplarzach. Można było nabyć je na Brackiej 1 w Warszawie, w sklepie firmowym IWP. 3
Meble Marii Chomentowskiej wystawiano w najbliższych latach po zaprojektowaniu Płucek na ekspozycjach objazdowych IWP. Jej meble widziały Międzynarodowe Targi w Kolonii 1959, Wystawę Mebli Mieszkalnych w Berlinie 1960 czy Mediolańskie Triennale 1961. 4
Poniższy opis zamieszczono w artykule Jadwigi Putowskiej w Architekturze i kopiuję jego część poniżej, jako rodzaj ciekawostki. Dowodzi on jak trudno przekazać szczegóły techniczne za pomocą słowa pisanego.
Nogi przednie i tylne połączone łączynami na czopy. Pośrodku łączyny przedniej i tylnej wyżłobiony wpust na listwę siedziska i uchwyty. Do zewnętrznej płaszczyzny siedziska doklejona listwa, która z przodu posiada wręg i spoczywa na łączynie przedniej, a z tyłu załapuje za wpust w łącznie tylnej. Listwa siedziska z przodu umocowana jest za pomocą uchwytu, który wpuszczony jest we wpust łączyny przedniej i przykręcony wkrętami do listwy. Oparcie ze sklejki giętej, przykręcone śrubkami do łączyn bocznych. W części tylnej obydwa elementy oparcia połączone taśmą z masy plastycznej. Całość utrzymana w kolorze naturalnym lub nogi i łączyny barwione, a oparcie w kolorze naturalnym. Wykończone nitrolakierem bezbarwnym lub politurą.
Rodzime filmy fabularne lat 50 i 60 często inscenizowano nowościami meblowymi. Stało za tym raczej artystyczne poczucie estetyki, niż pogoń za realizmem, bo niejednokrotnie wykorzystywana scenografia była niemal niemożliwa do zdobycia dla przeciętnego Kowalskiego. Jednym z pierwszych, w którym zobaczyć możemy Płucka jest Ósmy dzień tygodnia z 1958 roku z Sonją Ziemann i Zbigniewem Cybulskim.
Obecnie krzesło można zobaczyć na żywo w Galerii Wzornictwa Polskiego Muzeum Narodowego w Warszawie, a także w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Polecam artykuły na temat wzoru i projektantki uzupełniające informacje zebrane w tym wpisie: Dizajnerki. Maria Chomentowska Czesławy Frejlich i Maria Chomentowska, architekt, mistrzyni skrytości. Jej rozwiązania sprzed lat wciąż są nowatorskie pod redakcją dziennika Wschodniego.
1 I Ogólnopolska Wystawa Architektury Wnętrz i Sztuki Dekoracyjnej, Ministerstwo Kultury i Sztuki i Związek Polskich Artystów Plastyków, wystawa eksponowana w Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych „Zachęta”, plac Małachowskiego, Warszawa, 1952
2 Artykuł Meble seryjne Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, Jadwiga Putowska, Architektura 6/152, 1960, z tego źródła pochodzą również fotografie wykorzystane w artykule
3 Wpis na Facebooku Instytutu Wzornictwa Przemysłowego z 21 marca 2021 roku [link]
4 Opracowanie powystawowe Polska sztuka użytkowa w 25 – lecie PRL, ZPAP, Warszawa, 1972
Kategoria: krzesła
Styl: modernizm
Rok produkcji: 1956
Data projektu: 1954 -1956
Materiały: drewno brzozowe i bukowe, sklejka liściasta, skóra lub tworzywo sztuczne (inne połączenia niemetalowe), okucia metalowe
Kraj: PRL
Projektant: Maria Chomentowska
Producent: Instytut Wzornictwa Przemysłowego
Wykończenie: lakier bezbarwny, farba, politura
Połączenia: śruby, połączenia czopowe, łącznik elementów oparcia wykonany ze skóry bądź tworzywa sztucznego
Wymiary [cm]: wysokość – 75,5, szerokość – 40, głębokość – 48
Zdjęcia: źródło 2