Fotel GFM-87 typ 300-203

Mid-century modern w PRL

Powstały we wzorcowni gościcińskiego zakładu model o numerze kolejnym 87, to jeden z przykładów polskiego wzornictwa meblowego na światowym poziomie dumnie reprezentujący charakterystyczne dla modernizmu połowy wieku cechy. Fotel, dzięki nowoczesnym, jak na rzeczywistość komunistycznej PRL maszynom kopiującym, mógł powstawać seryjnie jednocześnie zachowując kluczowe, zaprojektowane przez Juliusza Kędziorka wyznaczniki: przejrzystą konstrukcję i organiczne kształty elementów stolarskich.

Światowy design, zapomniani designerzy

Gościcińska Fabryka Mebli stanowiła jedną ze stosunkowo nielicznych manufaktur posiadających przyzakładową wzorcownię. Miejsce, w którym projektowano nie tylko na potrzeby podwejherowskiego przedsiębiorstwa, ale fabryk w całym kraju w latach ’60 zatrudniało jednych z najzdolniejszych polskich designerów. Edmund Homa oraz Juliusz Kędziorek, bo o nich mowa, zdobyli dyplomy w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Obaj w 1962 roku rozpoczęli też pracę dla jednego z największych producentów mebli siedziskowych w kraju eksportującego wysokiej klasy wyroby na Zachód: do Stanów Zjednoczonych, Szwecji, RFN czy Holandii, członka „klubu eksporterów” przemysłu drzewnego – Gościcińskiej Fabryki Mebli. Zaskakującym może być więc brak popularności gdańskich projektantów, w szczególności zapomnianego dziś Juliusza Kędziorka. Za Politurą:

„Juliusz Kędziorek pozostał w zakładzie i pracował w przemyśle meblarskim aż do lat 80 – tych. W przeciwieństwie do swojego kolegi po fachu, [Edmunda Homy – przyp. cotozafotel.pl] nigdy nie związał się z żadną uczelnią artystyczną. Według prof. Władysława Wróblewskiego z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, był to główny powód dla którego projektant pozostał praktycznie anonimowy do dnia dzisiejszego.”**

GFM-87

Model, podobnie jak inne meble projektowane w gościcińskiej fabryce, otrzymał oznaczenie GFM z numerem kolejnym wzoru. Jednocześnie meblom w obrocie krajowym nadawano kod Zjednoczenia Przemysłu Meblarskiego w Poznaniu. W ten sposób GFM-87 stał się typem 300-203.

Materiały

Fotel wykonywano z drewna bukowego wykańczanego matowym lakierem. Tapicerka składała się z elastycznych lub konopnych pasów tapicerskich i warstwy sprężynującej w postaci formatki moltoprenowej, szczecinowej lub sprężyn.

Według pozyskanych etykiet GFM-87 produkowano co najmniej do 1973 roku.

*100-lecie Gościcińskiej Fabryki Mebli, Zbigniew Klotzke, Klose – Gościcińska Fabryka Mebli, Gościcino, 1999

**artykuł Krzesło GFM-57 „SKOCZEK”, IKONY POLSKIEGO DESIGNU, Politura


Kategoria: fotele

Styl: modernizm

Rok produkcji: szacowany – 1965

Data projektu: szacowana – 1965

Materiały: drewno bukowe, tapicerka z elastycznych lub konopnych pasów tapicerskich, warstwa sprężynująca: formatka szczecinowa, moltoprenowa lub sprężyny

Kraj: Polska [PRL]

Projektant: Juliusz Kędziorek

Producent: Gościcińska Fabryka Mebli

Wykończenie: lakier matowy

Połączenia: czopowe, wkręty

Wymiary [cm]: wysokość – 68, wysokość siedziska – 40, głębokość – 60, głębokość – 65

Zdjęcia: Nie lada ława

0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *