Stolik typ 682

Stolik 682

Fornirowany stolik okolicznościowy z Bydgoskich Fabryk Mebli, produkowany, jako typ 682 stanowi jeden z najbardziej rozpoznawalnych powojennych wzorów tego typu mebli. Bogaty rysunek orzechowych liści oraz ciekawa konstrukcja drewnianego stelażu, słusznie kojarzona z art-deco, przywodzą na myśl solidne przedwojenne rzemiosło.

Arts decoratifs

Art-deco to jeden z pierwszych nurtów w sztukach plastycznych, który pełnoprawnie nazwać możemy modernistycznym. Z poprzedzającą go secesją i nurtami podobnymi do brytyjskiego Arts-and-crafts łączyła go potrzeba poprawienia jakości przedmiotów codziennego użytku i wprowadzenia sztuki w przystępnej cenie pod strzechy. Na terenach polskich ośrodki czerpiące z tej idei powstały w kilku miastach. Do najbardziej znanego ruchu należały prawdopodobnie Warsztaty Krakowskie działające w zakresie szeroko pojętej sztuki użytkowej przy wykorzystaniu regionalnych tradycji rzemieślniczych. Do znanych polskich autorów mebli i członków Warsztatów, którzy następnie mieli swój wkład w definiującą art-deco paryską wystawię z 1925 roku (l’Exposition internationale des Arts décoratifs et industriels modernes) oraz działalność Spółdzielni ŁAD  należeli: Wojciech Jastrzębowski, Józef Czajkowski oraz Karol Tichy. Wypromowany wtedy przez gospodarzy (jednym z głównych przedstawicieli był Emil Jacques Ruhlmann, którego pracom poświęcono oddzielną ekspozycję) styl stanowił francuską odpowiedź na brytyjskie i niemieckie podejście do wzornictwa manifestujące się poprzez silną geometryzację i odrzucenie finezyjnej lini art-nouveau w widoczne pracach Charlesa Rennie Mackintosha, Josefa Hoffmanna (założyciel Wiener Werkstatte, projektant m.in. dla Thoneta) czy Kolomana Mosera.1 Nadwiślańskie art-deco było silnie związane z rzemiosłem regionalnym jednocześnie czerpiąc z zachodniego dorobku. Tak właśnie do fornirowanych i politurowanych na wysoki połysk oklein wprowadzono geometryczne motywy naśladujące sztukę ludową, m.in. podhalańską.2 Co ciekawe art-deco stanowi pierwszy nowoczesny nurt faworyzujący sztukę użytkową wobec architektury.

Forma i produkcja

Stolik 682 wyraźnie nawiązuje do francuskiego modernizmu 1925 roku. Charakterystyczna konstrukcja stelaża oparta na dwóch w pełni pokrytych fornirem orzechowym półelipsach wykańczana w oryginale na połysk doskonale wpisuje się w kanony stylu. Jednocześnie mebel unika ciężkości charakterystycznej dla późnego art-deco, co może stanowić odpowiedź na pytanie – dlaczego model nadal produkowano w pod koniec lat 50?3

W tamtym okresie produkcja Bydgoskich Fabryk Mebli rozdzielona była między wzory nowoczesne oraz stylizowane na art-deco, jednak pod względem typów asortymentu traktowana ją przekrojowo. Zakład montował zestawy stołowe (na przykład popularny 1020), sypialniane oraz kuchnie, zajmował się również produkcją tak zwanych mebli pojedynczych dostępnych w ofercie osobno. Do takich produktów należał stolik 682. 3

 

1Interior design since 1900, Anne Massey, Thames & Hudson, 1990
2Meble naprawa i odnawianie, Irena Swaczyna, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2014
3mebel prezentowano na ekspozycji meblowej zaprojektowanej przez Ryszarda Kulma dla Centrali Zarządu Handlu Meblami w pawilonie nr 21 na Międzynarodowych Targach Poznańskich pomiędzy 1957 oraz 1959 rokiem
4Książka 125 lat Bydgoskie Meble


Kategoria: stoliki okolicznościowe

Styl: art-deco

Rok produkcji: szacowany – 1959

Data projektu: szacowana – 1959

Materiały: drewno iglaste, drewno bukowe, fornir orzechowy wykańczany na połysk

Kraj: Polska [PRL]

Projektant:

Producent: Bydgoskie Fabryki Mebli

Wykończenie: na połysk

Połączenia:

Wymiary [cm]: wysokość – 58, średnica płyty roboczej – 70

Zdjęcia: dzięki Pracownia Meblowa

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments